İlçe Hıfzıssıhha Kurulu 09.10.2020 günü saat 15:30’da 1593 sayılı ‘Umumi Hıfzıssıhha Kanunu’nun 23.Maddesinde yazılı üyelerin ve İlçe Milli Eğitim Müdürünün katılımı ile Kemalpaşa Kaymakamı Bornova Kaymakam Vekili Dr. Kemal KIZILKAYA’nın başkanlığında İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 24.09.2020 tarihli ve 15685 sayılı yazısı gereği toplanmış olup yapılan toplantıda, Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 27 ve 72 nci Maddeleri uyarınca aşağıdaki kararlar alınmıştır.
2020-2021 eğitim öğretim yılı, 21 Eylül 2020 tarihi itibariyle tüm dünyada ve ülkemizde etkisini gösteren koronavirüs salgınına karşı alınan tedbirler kapsamında öncelikli olarak okul öncesi ve 1. sınıf öğrencileri için yüz yüze eğitim metodu ile başlayacak olup yeni eğitim öğretim döneminin huzur ve güven içerisinde sürdürülebilmesi, ülkemizin geleceği olan çocuklarımızın ve gençlerimizin okul çevrelerinde maruz kalabilecekleri her türlü olumsuzlukların engellenmesi ve trafik güvenliğinin artırılması önem arz etmektedir.
2020-2021 eğitim öğretim yılında koronavirüs salgınına karşı içerisinde bulunduğumuz kontrollü sosyal hayat sürecinin temel prensipleri olan temizlik, maske kullanımı ve mesafe kurallarına uygunluk başta olmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Koronavirüs Bilim Kurulu’nun önerileri/kararları doğrultusunda hareket edilmesinin yanı sıra emniyet/asayişin temini/muhafazası ve trafik güvenliğine ilişkin alınan tedbirlerin gözden geçirilmesi/alınacak ilave tedbirlerin planlanması ve rehberlik anlayışı ile etkin denetimlerin yapılarak alınan/planlanan tedbirlere uyulmasını sağlamak gerekmektedir.
Bu kapsamda;
I SALGINLA MÜCADELE AMAÇLI ALINACAK TEDBİRLER
Okul servis araçlarında Sağlık Bakanlığı Koronavirüs Bilim Kurulu tarafından hazırlanan “Covid19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi”nin esas alınarak;
a)Eğitim-öğretim kurumlarında görevli öğretmen, idari/yardımcı personel ile öğrencilerde ve/veya ailesinde koronavirüs salgınına dair semptomların görülmesi ve/veya pozitif vaka tespiti halinde ilgili birimlerle gerekli koordinasyonun sağlanarak izolasyon/tedavi/izleme süreçlerinin yakından takip edilmesine,
b)Eğitim-öğretim kurumlarının temizliğine/dezenfekte edilmesine hassasiyet gösterilmesine,
c)Servis şoförlerinin işveren tarafından COVID19 hakkında bilgilendirilmesine,
ç)Servis şoförleri, rehber personel, öğrenciler ve servisle ulaşım sağlayan öğretmen/çalışanların kişisel temizlik kurallarına uygun şekilde hareket etmesi ve aracın içinde mutlaka tıbbi maske kullanmasına,
d)Araç içine COVID19 ile ilgili uyulması gereken kuralların görünür bir şekilde asılmasına, şoför/rehber personel ve yolcuların bu kurallara uymasının sağlanmasına,
e)Araçlarda giriş kapısının yanına el antiseptiği konulması ve araç içinde öğrenciler için tıbbi maske bulundurulmasına,
f)Serviste bir mecburiyet olmadıkça su dahil içecek ve yiyecek tüketilmemesine,
g)Servislerde pencerelerin uygun olan her fırsatta açılarak servisin iç havasının temizlenmesinin sağlanmasına,
ğ)Servislerde koltuk numarası verilerek oturma listesinin oluşturulması, listenin serviste görünür yerde asılı olmasının sağlanarak servis kullananların aynı yerde oturmalarının sağlanmasına,
h)Öğrencilerin servise binerken ve inerken mesafe (>1 metre) kuralına uygun davranmasına, sosyal mesafe kuralının bozulmaması için önlemlerin alınmasına,
ı)Her servis turu tamamlandıktan sonra sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları, kol dayama/kolçaklar, tutacaklar, cam açma düğmeleri, emniyet kemeri tokaları) önce su ve deterjanlı bezle silinmesi, daha sonra da 1/100 oranında sulandırılmış çamaşır suyu veya %70’lik alkol ile dezenfekte edilmesinin sağlanmasına,
i)Servisin genel iç temizliğinin gün sonunda su ve deterjan ile yapılmasına,
j)Ayrıca servislerde Sağlık Bakanlığı “COVID 19 Kapsamında Personel Servis Araçlarıyla İlgili Alınması Gereken Önlemler”e de titizlikle uyulmasına,
II TRAFİK GÜVENLİĞİNE YÖNELİK TEDBİRLER
A Trafik Eğitimi Faaliyetleri
1)Taşımalı eğitimlerde kullanılan araçlar dahil, tüm okul servis araçları, şoförleri ve rehber personeline yönelik trafik güvenliği farkındalığının arttırılması amacıyla, trafik eğiticileri tarafından “www.trafik.gov.tr” internet adresi ve EGM Trafik Başkanlığının PolNet sayfasında yer alan eğitim materyallerinden (Modül7) faydalanmak suretiyle “Okul Servis Araçları Şoförleri ve Rehber Personeline Yönelik Bilgilendirme Eğitimleri” nin salgın süreci göz önünde bulundurularak her gruba bir gün olacak şekilde düzenlenmesi ve katılım formlarının (Ek1) doldurularak biriminde muhafaza edilerek eğitim sonuçlarının detaylı olarak Ek2 formuna ve toplam sayı olarak Ek4 formuna işlenmesine,
2)İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlükleriyle işbirliği içerisinde, okul idareleri ile irtibata geçilerek öğretmen, öğrenci ve velilerden tespit edilen gönüllü kişilerin müracaatlarının okul idareleri üzerinden alınarak bu kişilere “Okul Geçidi Görevlisi Eğitimleri”nin 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 134’üncü ve Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 178’inci maddesi doğrultusunda “Hatalı Sürücüye Kırmızı Düdük” kampanyası ile birlikte düzenlenmesi ve tüm okul geçidi görevlilerine kırmızı düdük verilmesi ve illerimizde daha önceden eğitim verilmiş ve yeni eğitime alınan okul geçidi görevlileri istatistiğinin Ek3 formuna işlenmesine,
3)“Çocuklar İçin Trafik Eğitimi (Trafik Dedektifleri) Projesi” kapsamında trafik kuruluşları eğiticileri tarafından okullarda 2020-2021 Eğitim Öğretim yılı eğitim dönemleri boyunca trafik güvenliği konusunda öğrencilere uygulaması ve teorik dersler verilerek eğitim sonuçlarının Ek4 formuna işlenmesine,
4)Yol kullanıcılarına yönelik sürücü/yaya eğitimlerinin yıl boyunca verilmesi sağlanarak verilen eğitim istatistiklerinin Ek4 formuna işlenmesine,
5)Mobil Trafik Eğitim Tırı Türkiye Yollarında sloganı ile hayata geçirilen “Mobil Trafik Eğitim Tırı Eğitim İşbirliği Protokolü” kapsamında merkezden yapılan planlama doğrultusunda Mobil Trafik Eğitim Tırı ile okullarda verilecek eğitimlerin İl Milli Eğitim Müdürlükleri ile koordine edilerek önceden planlanması ve eğitimlerin mevsim şartlarına göre düzenlenmesi; söz konusu eğitimlerin eksiksiz ve azami öğrenciye verilebilmesi için merkezden görevlendirilen personele gerekli destek ve teknik yardımda bulunulmasına,
6)Bakanlığımızca ülkemizde bulunan mevcut çocuk trafik eğitim parklarının modernize edilmesi ve çocuk trafik eğitim parkı bulunmayan illerimizde de trafik eğitim parklarının hayata geçirilmesi çalışmalarının devam ettiği göz önünde bulundurularak yıl içerisinde kullanılan çocuk trafik eğitim parklarında verilen uygulamalı eğitimlerin İl Milli Eğitim Müdürlükleri ile koordineli olarak il merkezi ve ilçelerde verilmesine devam edilmesi ve yıl içerisinde illerimizde kurulması planlanan çocuk trafik eğitim parkları ile ilgili projeli çalışmalara gerekli desteğin verilmesi, “Çocuk Trafik Eğitim Parkı” ile ilgili il/ilçelerimizde yürütülen bakım/onarım/yeni yapım faaliyetlerine ilişkin güncel verilerin İller İdaresi Genel Müdürlüğü ve Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığına iletilmesi ve bu parklarda verilen eğitim sonuçlarının Ek5 formuna işlenmesine,
7)“Umuma Açık Yerlerde Verilen Trafik Eğitimleri” kapsamında vatandaşlarımıza yönelik eğitimlere aralıksız devam edilerek eğitim sonuçlarının Ek6 formuna işlenmesine,
8)Ek2, Ek3, Ek4, Ek5 ve Ek6 formlarının her ayın 10’una kadar Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığına ait trafikprojeofisi@egm.gov.tr adresine dijital ortamda gönderilmesine,
B Trafik Denetim Faaliyetleri
1)Eğitim kurumlarının fiziki olarak açılış tarihleri baz alınarak okul servis araçlarına yönelik denetimlerin hafta boyunca kesintisiz yapılması, eğitim öğretim yılı süresince planlı denetimlere devam edilmesi, okul idareleri ile irtibat kurularak, okul giriş ve çıkış saatlerinde, okul önlerinde, çevresinde ve güzergahlarında gerekli trafik tedbirlerinin alınması için ekip/personel görevlendirilmesine,
2)“Rehber Personel” ve “Okul Geçidi Görevlileri”nce tespit edilen trafik kural ihlallerine ilişkin düzenlenen Trafik Kural İhlali Tespit/İhbar Tutanaklarının trafik birimlerince kontrolünün yapılarak trafik idari para cezası karar tutanağına dönüştürülmesine,
3)Yaya veya okul geçitlerinden geçen veya geçmek üzere bulunan öğrencilere ve diğer yayalara ilk geçiş hakkını vermeyen sürücüler hakkında gerekli cezai işlemlerin uygulanmasına,
4)Okul ve çevresinde; yatay ve düşey trafik işaretlemeleri, hız kontrol elemanları, indirme bindirme cepleri, aydınlatma, okul önü bariyerleri, butonlu sinyalizasyon sistemleri vb. fiziki tedbirlerin kontrol edilerek eksiklik görülmesi halinde, yolun yapım ve bakımından sorumlu olan kurum ve kuruluşlar ile irtibata geçilerek eksikliklerin giderilmesi ve özellikle 12499 sayılı ve 12.07.2019 tarihli yazımızla talimatlandırılan “ Önce Yaya Görseli”ne ilişkin eksikliklerin ilgili kurum/kuruluşlarla koordinasyon sağlanarak ivedilikle giderilmesine,
5)Okul servis araçlarının denetiminde;
a)Okul servis araçlarının, Karayolları Trafik Kanunu ve Yönetmeliği ile Okul Servis Araçları Yönetmeliği hükümlerine uygun olmasına (Okul Servis Araçları Yönetmeliği gereği 01.01.2018 tarihinden önce okul servis aracı olarak tescil edilen araçlarda “her öğrenci ve çocuk için üç nokta emniyet kemeri ve gerekli koruyucu tertibat bulunması, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca standartları belirlenen her koltukta oturmaya duyarlı sensörlü sistemler bulundurulması, tüm koltukları görecek şekilde Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik ekinde belirtilen standartlara uygun, iç ve dış kamera ile en az otuz gün süreli kayıt yapabilen kayıt cihazı bulundurulması ve iç mekânı gösteren beyaz cam dışında cam kullanılmaması” zorunluluğu 3/9/2021 tarihine kadar ertelenmiş araçların yaş şartı ise “2019 ve 2020 yılları itibarıyla on iki yaşını bitirecek ve okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlarda, muayeneden geçmiş olmak kaydıyla” 01/07/2021 tarihine kadar kullanılabileceği hükme bağlanmıştır),
b)Belediyelerce düzenlenen “Okul Servis Aracı Özel İzin Belgesi” ve “Okul Servis Aracı Bakım ve Onarım Takip Formu”nun bulundurulmasına,
c)Yönetmelikte belirtildiği şekilde “OKUL TAŞITI” yazısının ve “DUR” kırmızı ışık veren lambanın araç üzerinde ve çalışır vaziyette olmasına,
ç)Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte belirtilen (araç ön ve arka tarafında kalan alanları gösteren görüş ve sesli ikaz sistemi ile geri vites lambaları ve bağlı sesli ikaz sistemleri, oturacak yer adedini gösteren etiket) donanımların kullanılır ve çalışır durumda olmasına,
d)Kapıların şoför tarafından açılıp kapatılabilecek şekilde otomatik veya araç şoförü tarafından elle kumanda edilebilir şekilde (mekanik) olmasına,
e)En az otuz gün süreli kayıt yapabilen araç takip sisteminin bulundurulmasına,
f)Okul servis aracının camlarının sabit olması ile camların üzerine renkli film tabakası yapıştırılmamasına,
g)Aracın her koltuğunda emniyet kemeri bulunması ve kullanılmasına,
ğ)Taşıtların temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmasına,
h)Okul öncesi ve ilköğretim öğrencilerinin taşınması sırasında araçlarda rehber personel bulundurulmasına,
ı)Şoför ve rehber personelin Okul Servis Araçları Yönetmeliği’nde belirtilen şartları taşımasına,
i)Şoförün araçta sigara içmemesi ve içilmesine müsaade etmemesine,
j)Taşıma hizmeti sırasında görüntü ve müzik sistemlerinin kullanılmamasına,
k)Taşıma sınırının üzerinde öğrenci taşınmamasına,
l)Şoförün, indirme ve bindirme kuralları başta olmak üzere diğer tüm trafik kurallarına ve yükümlülüklerine uymasına,
konuları üzerinde hassasiyetle durularak her araç için “Okul Servis Araçları Denetim Formu” Ek7’de yer alan hususların titizlikle kontrol edilmesi ve eksikliği veya kural ihlali tespit edilenlere mevzuatın öngördüğü cezai işlemlerin uygulanmasına,
6)Taşıma işlerinde çalışan şoför ve rehber personelin, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9’uncu maddesinde belirtilen ve Ek7’de şoför ve rehber personel bölümünde de yer alan şart, görev ve sorumluluklarını yerine getirilmediğinin tespit edilmesi durumunda, mülki idare amirleri vasıtasıyla ilgili belediyeye bildirimde bulunarak özel izin belgesinin iptal edilmesi yönünde gerekli tedbirlerin alınmasına,
7)Okul Servis Araçları Yönetmeliği hükümlerine göre eksiklik tespit edilmesi veya cezai müeyyide uygulanması halinde, Ek7 formun bir suretinin İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri kanalıyla ilgili okul müdürlüğüne, bir suretinin de servis aracının bağlı olduğu odaya en geç yedi (7) iş günü içerisinde gönderilmesine,
8)Okul servis araçları üzerinde bu talimatın altıncı maddesinde belirtilen hususların okul idareleri tarafından da ayrıca takip edilerek eksikliği tespit edilen okul servis araçlarına trafik birimleri ile koordine kurulmak suretiyle gerekli işlemlerin yapılmasına,
C Trafik Güvenliği ile İlgili Diğer Hususlar
1)Rehber personel ve okul geçidi görevlilerince düzenlenen ihlal tespit tutanaklarının (örneği Okul Servis Araçları Yönetmeliği Ek5 ile Karayolları Trafik Yönetmeliği Ek48’de yer alan), tespit tarihinden itibaren üç iş günü içerisinde okul yönetimlerince teslim alınarak, takip eden üç iş günü içerisinde de trafik denetleme birim/ekiplerine tutanak karşılığı teslim edilmesine,
2)Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 178’inci maddesi ile Okul Servis Araçları Yönetmeliği’nin 15’inci maddesinde de belirtildiği üzere, rehber personel veya okul geçidi görevlileri yalnız “ D U R ” veya “GEÇ” işareti verebileceğinden, görevliler tarafından hazırlanan ihlal tespit tutanaklarına istinaden 2918 sayılı Kanun’un 47/1a maddesine göre Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanağı tanzim edilmesine, (Tespit tutanağında yer alan bilgiler, PolNet veri tabanındaki araç bilgileriyle karşılaştırılacak, farklı araç olduğu anlaşılanlar için idari para cezası karar tutanağı düzenlenmeyecektir. Tespit tutakları trafik birimi tarafından en az bir yıl süreyle saklanacaktır.)
3)Düzenlenen trafik idari para cezası karar tutanakları üzerine “Trafik kural ihlaliniz okul servis aracı rehber personelince/okul geçidi görevlisince tespit edilmiştir” şeklinde şerh yazılması/kaşe vurulmasına,
4)Tespit tutanaklarının, idari para cezası karar tutanaklarının şubede/büroda kalan nüshasına eklenerek kesinlikle tebligata eklenmemesi ve tebligat işlemlerine ihlalin tespit tarihinden itibaren 10 iş günü içerisinde başlanmasına,
III GENEL EMNİYET VE ASAYİŞE İLİŞKİN TEDBİRLER
1)Okul irtibat görevlilerinin güncellenerek ilgili okul müdürlükleri ile koordinasyonunun sağlanmasına,
2)Öncelik dereceli okullar başta olmak üzere okullarda güvenliğin azami ölçüye çıkarılmasına, okullarda kurulan güvenlik kameralarının çalışabilirliğinin kontrol edilmesi ve Kent Güvenlik Yönetim Sistemine (KGYS) entegrasyonunun tamamlanmasına,
3)Diğer okullarda ise KGYS’ye entegre şartı aranmaksızın öncelik derecelerine ayrılan okullardan başlanarak okul güvenlik kamera sistemlerinin tamamlanmasına,
4)Okul çevrelerinde metruk statüsünde olduğu tespit edilen binalara ilişkin alınacak tedbirlerin gözden geçirilmesine,
5)Hassas olduğu belirlenen okulların bulunduğu yerlerde uyuşturucu ve uyarıcı maddelerle mücadele konusu başta olmak üzere açık sigara satışının önlenmesine,
6)Okul çevrelerinde bulunan internet kafe/oyun salonları vb. yerlerin denetlenmesine,
Oy birliğiyle karar verilmiştir. 09/10/2020